Jag har precis startat datorn för att utföra min hemtentamen som är fram tills klockan 19:00 idag. Än så länge går det bra att fasta alhamdulillah, och idag ska vi bryta fastan med kaninkött (gryta) och couscous – väldigt nordafrikanskt och underbart.

Innan jag börjar min hemtentamen vill jag tillägga en kort tanke. Ibland tror vi att tillbedjan är begränsad till att fasta, be och läsa Qur’an, men att offra den tid vi spenderar på några av dessa handlingar för att exempelvis laga iftar för hela familjen, det kan fortfarande ge en otroligt stor belöning. Att vara god mot föräldrar, hålla kontakt med släktingar, vara god mot andra systrar som vi personligen kanske inte känner, tala vänliga ord till andra, vara optimistisk och positiv, lyfta upp sina väninnors vackra sidor och boosta de med självförtroende, hjälpa människor, ge råd till andra och ge välgörenhet – allt detta är handlingar av dyrkan. Det nämns i en hadith att en person med god karaktär kan överträffa den som fastar många dagar och som står hela natten lång för att be.

Jag tror att ju mer vi lär oss om vår religion, desto mer inser vi hur lätt det kan vara att dyrka Gud samt uppfylla vårt syfte på bästa möjliga vis även om handlingarna av dyrkan varierar från dag till dag. Vilka goda gärningar underskattat inte du?

Girlie to girlie 🎀

Lämna en kommentar

  1. L 23 mars 2023 18:26 at 18:26 - Svara

    nå har jeg endelig catchet opp på min favorittblogg. <33

    Måtte Allāh gjøre eksamenen lett for deg og gi deg suksess.

    • L 23 mars 2023 18:26 at 18:26 - Svara

      dagene har gått i ett så jeg har virkelig savnet å lese innleggene og føle på ro. بارك الله فيك

    • Marie 23 mars 2023 20:43 at 20:43 - Svara

      Assalamu alaykum, beautiful post as always ukhti Allahumma barik 💗

      Since I became a mother I’ve struggled with this SubhanAllah . I used to feel guilty and sad for not being able to pray more, read Quran more, go to the masjid for taraweeh etc because I had kids to take care of (and then I’d feel guilty for guilty..) but in recent years I slowly started to accept that with the right intentions being with my kids can be ibaadah too alhamdulillah
      May Allah accept our deeds and help us to seek His reward in everything we do.

      May Allah grant you success in this world and the next 📚

      • Bint Dahabi 23 mars 2023 22:41 at 22:41 - Svara

        Wa ‘alaykumus salaam wa rahmutullaah beautiful Marie. Honestly, I love this so much, and I am actually happy that you wrote that because I think that you’re definitely not alone with those thoughts of guilt. You just need to take baby steps of your own and lift up the hope of getting many rewards because of everything else you do as a mom. 🌼🌼🌼

    • Bint Dahabi 23 mars 2023 22:33 at 22:33 - Svara

      🌼 aamin, og tusen takk, du er så snill..