annonslänkar


5 av 5!
WOW, wow, wow! Ok, ok ladies ni MÅSTE läsa «Flickan som fick en röst» (finns även på engelska) — but first things first. Det som gör den här boken så humlans bra är att jag fick veta mer om Nigeria och läsa om livet på landsbygden, orättvisorna, okunskapen, fattigdomen och hur kvinnor, tyvärr, kan känna sig så oerhört betydelselösa. Thank God for Islam må jag säga! De som vet vad jag talar om: de vet.
Jag är inte bekant med kulturen i Nigeria eller andra afrikanska länder för den delen, men jag kunde ändå relatera till miljön i byn och fattigdomen. Jag kan relatera till bristen på tillgångar (el, vatten, mat mm). Sånt känner jag väl till från när jag var barn i vår by i Tunisien, när vår by inte var lika utvecklad som idag. Vi brukar hämta vatten från byns enda brunn och stå i lång kö under hetta. När jag läste den här boken blev jag påmind om vilken stor välsignelse det är att leva med tak över huvudet och ha tillgång till en egen säng och t.om ett eget rum. En säng! Hallå?! Fy vilken lyx vi lever i ändå när man stannar upp och reflekterar över sitt eget liv. Kallvatten som forsar ur kranen, och ÄNDÅ gnäller vi över småsaker. Nej fy vilken lyx jag lever — nästan så att jag blir arg på mig själv över att jag bör tacka Gud oftare… alhamdulillah, alhamdulillah muschos.
Det är mycket talspråk i boken och redan från de första sidorna var det ett irritationsmoment MEN boken är så spännande och den är så ruskigt bra att man glömmer bort det ganska snabbt och bara dras med i berättelsen. Något jag tycker är lite konstigt dock är att boken har översatts till «Flickan som fick en röst» när originaltiteln på engelska är «Girl with the Louding Voice». Jag chansar på att boken på engelska är trippelt så bra… så om ni gillar att läsa på engelska, skulle jag verkligen rekommendera er att läsa originalet!
Denna blogg riktar sig enbart till kvinnor som målgrupp.
Vad heter du på insta? Det går inte att klicka sig in på instaikonen här på bloggen 🙁
🌞 jag tog bort min instagramprofil 2024 så jag har tyvärr inget konto kvar!
Åh läste denna för något år sen. Wow säger jag bara, att några ord på en bok kan skapa så starka karaktärer som lämnar små intryck på en själv.
ELLER HUR?? Jag blev helt tagen. Btw jag älskar att du också läst den girrrrl 🥹 har du andra boktips till moi? Känns som du har the taste 💅🏻
Läs gärna yellow face av r.f kuang, me gusta muchos 💌
Omg så bra att du påminde mig om den boken! Den har legat i min kundvagn ett tag nu men jag har bara inte prioriterat den. Blir EXTRA sugen på å läsa nu efter ditt inslag 🤠 thnx babes 💘