annonslänkar




Ja precis, den ja, «from my sister’s lips» av Na’ima B. Robert. Den här boken är till min förvåning fin.
Den första biten av boken började segt, jag tappade gnistan och började gäspa, men sedan hände det något. Jag blev nyfiken. Well.. låt mig säga så här, jag är inget fan av informationsböcker och den här boken var ju lite granna åt just det hållet. Blev jag förtrollad i boken? Nej. Är den mega spännande? Nej. Dock är den fin likt en fin påminnelse om livets mening och islams sötma. För mig som ändå är född muslim och som har koll på det mesta grundläggande, så blir den här boken mer som en upprepning av det jag känner till från förr. Jag gillar att författaren tar upp så många aspekter om hur det är och hur det känns för oss kvinnor när vi väljer bort en sida av oss själva för att passa in vår nya muslimska identitet. Ut med det gamla och in med det nya liksom, på gott och ont. Men trots att vi föds på nytt så kan inte allt i vår väg ALLTID sållas bort. Många, om inte alla, som väljer islam känner att det förvisso följer med prövningar i den resan även om beslutet inte är något som någon egentligen ångrar. Det är ingen som ångrar att den uttalade trosbekännelsen och blev muslim. Jo men jag tycker definitivt att boken är värdig en chans, varse sig man är troende eller icke, född muslim eller konvertit. Boken tar upp många många aspekter rent kunskapsmässigt om hur en relation kan se ut och hur ett äktenskap kan gå tillväga med mera. Den här boken är utan tveka för alla. Ett litet tipsilitips är att köpa boken till någon som precis blivit muslim, och det kan du göra HÄR.
Ahh, det här året är ett år som jag högt vågat erkänna för mig själv att jag inte bara vill läsa böcker utan även skriva MINA EGNA böcker. Jag kanske börjar i år. Kanske om två. Kanske om fem? Äh jag har ingen brådska men det var i vart fall skönt och väldigt fint av mig att säga det högt till mig själv *lägger en klapp på axeln. «Bra Bint Dahabi, bra.»


Jag älskar att författaren till boken dessutom är en ansiktsbeslöjad lady. En niqabi så att säga.
4 av 5