Jag har precis borstat av mig all sand och löv från min kåpa, och nu sitter jag inomhus inkilad under en filt med två stora kuddar bakom ryggen. Mitt liv låter så ”perfekt” och fridfullt när jag själv läser mina blogginlägg om vad jag gjort under dagarna men det jag omedvetet gör är att skippa skriva om vardagliga sysslor som är rätt så mödosamma. So here you go med all detaljerad beskrivning.. idag har jag städat våra vaktlars utegård och nu har jag släppt ut dem på gräset. Det har ju regnar en massor på sistone så de lär finna många maskar att smaska på. Ok euw, nu gav jag alldeles för detaljerad information men huvudsaken är att jag har gjort ett dunder jobb med djuren och förtjänar läsning och choklad! Haha. Våra små vaktlar (nykläckta ungar) är nog de allra jobbigaste att ta hand om. Bokstavligen. Jätte jobbiga. De behöver foder var tredje timme och deras låda behöver rensas och personligen får jag kväljningar av lukten som bildas. Det är liksom vaktelbajs blandat med foder och vaktelsvett. Våra kaniner är dock super gosiga små hårbollar så dem är oskyldiga. Tja… nästan helt oskyldiga. Deras låda behöver också rensas och det gör jag var fjärde dag. De behöver pellets och gräs varje dag. Gräset plockar jag själv från baksidan av vårt hus eller från vårt kolonilott eller varsomhelst från skogen. Gräs finns princip vartsomhelst, tack gode Gud.




Now, to the good stuffs. Jag har påbörjat läsa en ny bok som utspelar sig i en sameby. Boken handlar om en samisk familj och deras hundratals renar. Tydligen är det någon idiot som mördar deras renar så den här boken är definitivt en bok utanför det jag vanligtvis brukar läsa men det känns skönt, boken är bra. På tal om renar, vart kan jag köpa vilt torkat och gott renkött? När jag var yngre (10/11 år) köpte vi torkade korvar av renkött fast då semestrade vi uppe i fjällen i 3 veckor. Vi hyrde en stuga med bastu och tre rum. En enkel stuga precis bredvid andra stugor och inte så långt ifrån kunde man åka skidor och snowboard. Det var sjukt kul! Igår köpte jag rökt kalkonpålägg för första gången haha. Vi brukar ju torka eget kött men just det där pålägget hade jag ej köpt förr. Det var lite dyrare men jag var verkligen så sugen på att pröva det pålägget med ost, tomat, bebisspenat och oregano i en oljig toast. Asså mums.