FRÅGOR OM ANSIKTSSLÖJAN (NIQAB) DEL 1

Fråga: Min fråga är hur kunde du hålla dig motiverad till att ha det under en så lång tid? 

Jag har mina toppar men framförallt dalar, och motivationen kan absolut svaja likt allt annat egentligen. Vissa dagar har jag ingen lust till att kliva upp på morgonen för att ta min stjärt ner till gymmet eller till skrivbordet för att plugga, men jag gör det ändå. Likt ansiktsslöjan kan jag emellanåt dras med frestelsen av att strunta bära den när jag kliver ut genom dörren men jag påminner mig själv om att det är värt varje gång, dels eftersom att jag KAN bära den utan yttre motstånd. Jag vet att de flesta muslimska kvinnor väljer å bära ansiktsslöja efter att de gift sig eller under en giftermålsprocess, men för mig har den redan en så stor betydelse i min relation till Gud – med en partner eller utan, jag bär den oavsett, ensam. Idag är ansiktsslöjan en så stor del av mig och mitt praktiserande.. och för att hålla motivationen vid liv behöver jag emellanåt påminna mig själv om syftet bakom varför jag bär den. Samtidigt ber jag Gud om en inre styrka till att fortsätta bära den då jag bor i ett samhälle där knappt någon bär ansiktsslöja längre.

Värt å nämna också att man inte är mindre muslim eller religiös ifall man INTE bär den. Men jag tycker definitivt att det är det bästa plagget en kvinna kan bära!

Fråga: Brukte du niqab under umrah? (norska)

Nej, jag bar inte ansiktsslöja under umrah ritualen (*under ihram tillståndet). Som min lärare sa en gång i tiden: «följ profetens sunnah och överdriv icke.» Gud har tillåtit kvinnan att visa ansiktet och det är från profetens sunnah att INTE täcka ansiktet under ihram. Det kändes obekvämt i början, men efter ett tag avtog den känslan. Mitt huvudsakliga mål under ritualen var att följa profetens sunnah så gott jag kunde så därför var allt annat oväsentligt helt ärligt. 

Fråga: Hur fungerar det med ansiktsslöja om man går i skolan?

Jag antar att det beror på vilken årskurs vi talar om – jag kan därför tyvärr inte uttala mig så mycket. Men generellt sätt är det tillåtet i Sverige att bära ansiktsslöja, det finns liksom inga regler som säger det motsatta. Under högstadiet såg jag en pakistansk tjej med ansiktsslöja och hon var den enda i hela skolan som bärde det – så modigt dock. Om du tar en titt i skollagen så kommer du inte finna någon specifik regel som förbjuder ansiktsslöja i offentliga utbildningsinstitutioner – däremot finns det ju såklart undantag beroende på institutionens specifika regler, ex Polishögskolan mm, då krävs t.o.m särskilda uniformer.

Jag studerar på universitetsnivå med ansiktsslöjan på och hittills har alla dessa år gått prima. Vid en salstentamen behöver jag visa legitimation och identifiera ansiktet precis som alla andra elever, och sånt brukar gå väldigt fort och smidigt så det är inga konstigheter med det! Sedan skriver jag såklart provet med ansiktsslöjan på.

Fråga: Vad skulle du råda en person som inte kan ha på sig den på grund av rädslan av hur den kommer bli bemött av sin omgivning?

Att inte ha den på sig? Varför i allsin dar skall man bära ansiktsslöja ifall det innebär en fara för en själv? Jag tycker inte att man ska hålla på och krångla till saker å ting för sig själv och göra det svårt, synnerligt ifall det faktiskt utgör en stor sannolikhet att råka ut för fara, diskriminering, förföljelse, med mera. Det är dock allvarliga former av förtryck och sådant bör man anmäla, men tyvärr finns det ruttna kålhuvuden där ute som lever för att skada andra och sig själva. Personligen skulle jag aldrig bära ansiktsslöja ifall jag bodde i ett område där det kryllade av anhängare till drängen Åkersson (Sverigedemokrater). Du får själv göra en bedömning beroende på nytta, skada och behov.

Men ibland är det tyvärr familjen som inte accepterar att man bär ansiktsslöja (varesig de är muslimer eller icke) och då är det bättre att vänta än att skapa onödiga konflikter. Speciellt om familjen inte går med på att möta dig halvvägs i ditt beslut att bära ansiktsslöja. Jag tror att många föräldrar inte vill att deras döttrar ska bära ansiktsslöja av rädsla för att de ska utsättas för diskriminering och negativa fördomar så någonstans har de ju rätt.

Som ung har man oftast en massa känslor som överlappar varandra och då ser man inte alltid kristallklart så ta gärna råd av någon med mer erfarenheter och eventuellt någon äldre.

Girlie to girlie 🎀

Lämna en kommentar