Fråga: ”Hur gör du efter en stressig situation? Tips för att varva ner och ta kontroll igen.”
«Vännen du är här, andas» brukar jag kommunicera med mig själv i huvudet. Ibland händer det att jag istället fastnar i mina grubblerier och får svårt för å andas. Och andra gånger lyfter tankarna upp mig till det bättre. Det beror dock helt på hur intensiv och påfrestade situationen i frågan är men jag brukar koncentrera mig på andningen för att undvika en panikattack. So, number uno: just breath!
«Det här kan inte vara det värsta, det kunde ha gått mycket värre, du är här, Allah har inte lämnat dig» hör jag min egen röst i tankarna, och samtidigt försöker jag hitta några glimtar av positivitet i den sjukt svåra situationen. Det gör mig lugn. Och om jag känner att jag har kontrollen över mina ben så går jag och hämtar min dagbok och min penna och skriver ner allt jag känner, eller allt jag kände för en stund sedan när jag var på väg att bryta ihop. Oavsett så tar jag alltid fram min dagbok. Jag vet inte hur jag gör det men jag bara skriver och skriver och skriver. Jag går inte ens tillbaka och läser ifall jag skrivit rätt. All stavningskontroll och grammatisk korrigering är oväsentligt eftersom det är substansen jag måste få ur mig, och det är fort. I tillägg till detta så flyr jag från stimmiga miljöer ifall jag befinner mig i en miljö där det är väldigt högljutt. Brukar stänga in mig i sovrummet eller till en avkopplande, lugn och tyst miljö. Att promenera eller springa på springband är också ett alternativ för å varva ner och som funkar, alhamdulillah.
Och andra gånger ringer jag upp någon som står mig nära för att ventilera ut.


