Godmorgon ladies! I just looove a good hairmask, och den här är bland mina absoluta favoriter! Risvatten innehåller naturliga ingredienser och har inga silikoner. Insåg precis hur mycket förändring det har gjort för mitt hår att byta hårmasker.. galet. Vill återigen även rekommendera Olaplex håroljan för torrt hår ifall ni inte redan har den hemma. Personligen är jag så nöjd med den oljan. Nu vet jag inte ifall det går att köpa risvatten på butik eller så, men jag gör hurusom mitt eget risvatten med hjälp av två enkla ingredienser: ris och vatten. Super enkelt va! Den här blandningen använder jag som min hårinpackning en gång i veckan, vilket totalt blir ungefär 2-3 gånger i månaden.
Gör så här: Ta fram en liten burk (jag använde en 225 gram liten marmelad burk som rymmer ca 2 dl). Häll i 2 matskedar ris (du behöver inte mycket ris som vissa gör) i burken. Häll i vatten i burken med ris, häll i ungefär 1-2 dl vatten. Häll i några droppar rosmarin eller rosenvatten för att ändra lukt (om du vill – jag använder färsk rosmarin från hemlandet). Stäng för locket och låt stå i ett svalt område (skåp) i en eller två dagar (jag kör alltid på två dagar).
När dagen är kommen ska du sila av allt och hälla risvattnet i en flaska (sprayflaska om du har). Sedan applicerar du allt risvatten i hårbotten och i hela håret. Låt risvattnet värka i håret i ca 10-20 minuter (risvatten är ganska starkt så jag brukar få migrän ifall jag har risvattnet i håret i mer än 30 minuter). Duscha av allt med schampo och balsam och så som du önskar. Voilà! Upprepa denna metod i dina hår-duschrutiner och du kommer märka något magiskt.
Fördelen med risvatten: håret växer som ogräs – det som en gång var tunt blir nu tjockt och långt. Sök på Google för att se/läsa andras omdömen och resultat.

Pss! Jag brukar inte använda överdrivet mycket ris då jag tycker att det är onödigt. Riset som sedan blir kvar brukar jag ge till våra höns så att inget går åt spillo haha.



