Vi araber brukar säga «människor är som havet – döm inte deras djup när du bara kan se deras stränder.»
Men vi säger också «om en vandrare inte träffar någon som han själv eller bättre, låt honom stärka sig i ensamheten: det finns ingen vänskap med en dåre.»









Vi lämnade Mekka och styrde bilen norrut till Madinah. Det känns som en riktig roadtrip när man ser både apor och kameler på väldigt nära håll, speciellt när vår bil omringades av en massa babianer. Just den biten påminner jag mig själv om när jag är i Tunisien och är konstant omringad av en massa olika djur.
Madinah är inte riktigt som Mekka, här är det väldigt svalt och det har t.o.m förvånandes nog både regnat och åskat. Därför har vi passat på att återhämta oss. Det är dessutom väldigt tyst här, inte så mycket människor eller trafik. Det enda jag i princip hör om dagarna är fågelkvitter och barn som leker utanför vår lägenhet som vi hyrt i några dagar. Nu har jag ju inte varit i Madinah så där jätte länge men jag upplever inte att samhället i Madinah är detsamma som i Mekka.. idk men jag gillar Mekka mer. I Mekka kände jag mig som en juvel pga att jag är en kvinna men här känner jag mig lite som överallt egentligen. Det här behöver ju inte tolkas som något dåligt men jag känner inte samma wowski känsla (min status som kvinna) som jag gjorde i Mekka. En annan sak jag jag lagt märke till är att det gick att pruta mycket mer i Mekka än här haha. Äsch jag vet inte.. det kanske är bara vi som hamnat på fel ände av Madinah? Vad säger ni som både varit här och i Mekka? Upplever ni samma vibe i både städerna?
Utanför vår lägenhet ser vi berget Uhud väldigt klart och tydligt samt profetens moské. Det tycker jag är en fördel och en sötma i sig – det tar knappt fyra minuter från vår lägenhet till profetens moské med fots. Och på tal om det så bröt jag min fasta i moskén för allra första gånger ever, asså wow! Kvinnorna i profetens moské är så trevliga, dvs de som serverar en zamzam vatten, yoghurt, bröd, te, saudiskt kaffe och dadlar i flera omgångar. Myspys!











Snart lämnar vi Madinah och jag gläds över att få upptäcka världen med er vid min sida. <3
❤️❤️ må Allah bevara dig och din familj, ameen
ååå aamin kära, och må Allah bevara dig och din familj i allt gott!!! 🧚🏻♀️
LBJyOHhZAnbKag
cVEdABGMliszeD