«… sträva efter självutveckling»
1. Umgås inte med människor som du inte mår bra av. Själv har jag kapat ett par människor i mitt liv just för att jag i värsta fall blivit orättvist behandlad från de som jag absolut inte trodde kunde vara..finner inte riktigt ord men liksom elaka. Väldigt tråkigt med tanke på vilka roller i samhället de bär.
Ibland har jag känt att vissa inte är genuint glada för min skull eller bryr sig om mig och det är också en «red flag». Sedan tycker jag att det är lite läskigt att umgås med någon som önskar att mitt liv och min vardag istället var personens. Jag tycker dock absolut inte att mitt liv är perfekt men tillskillnad från de flesta som bor i större städer så lever jag i en rätt så lugn och naturnära miljö som sträcker sig en bit ifrån det stressiga samhället, men det betyder inte att vardagen är fri från påfrestningar utan det kommer på andra håll även fast andra inte ser det. Hursomhelst, det är inte ok att du ska få ont i magen av att träffa en viss person eller av att svara på ett meddelande från en viss person enbart för att du känner att du måste vara tillgänglig. Du måste inget. Våga säga nej till saker som du inte vill göra och sätt ner foten utan att avsiktligt skada någon annan. För mig funkar tystnaden, eventuellt korta svar med hjärt-emojis då jag har svårt för att rakt ut säga «nej, jag vill inte». Min taktik är att väldigt sakta glida ifrån och sedan försvinna.
2. Du SKA må bra och allt annat som känns motsatsen vill du vifta förbi.
3. Det är klart att ingen vill vara en ensam varg men du kommer känna dig så mycket mer ensam om du är i en vänskapsrelation där du bortprioriteras, inte känner dig sedd eller ens uppskattad. Försök att komma ihåg att du har en inre styrka i att påverka ditt liv och påverka det som får dig att må bra. Ingen ska styra dina beslut. Och om du känner dig lite vilse ibland, tala till Gud.
4. Slutligen, du är inte för alla, och alla är inte för dig. Att sätta sig själv före andra som inte förtjänar din dyrbara tid och energi gör dig inte till en elak människa. Det gör dig snarare mänsklig.

