Det här är ett ämne jag velat ta upp länge. Jag förstår att alla inte kommer att hålla med mig och att det KAN skapa irritation och sorg. Jag är medveten om att jag kan tappa följare och att det kan påverka min statistik, men det skaver inte i mig så där värst så nu sätter vi igång tycker jag.

I måndags när jag bestämde mig för att ta bussen in till stan uttryckte jag min frustration lite kort på min story där jag skrev (se bilden nedan) varpå jag fick en positiv respons av väldigt många. Och helt ärligt blev jag väldigt chockerad över den responsen. Jag var beredd på en näve bajsig kritik och arga kvinnor i min DM, men så vart det icke. Det här ämnet verkar beröra MÅNGA FLER än vad jag faktiskt trodde att det skulle göra…


En kvinna sa till mig en gång att vi kvinnor tenderar att vara naiva, vi är blåögda och faller på känslor direkt, medan män är realistiska och använder hjärnan. «Bint Dahabi det räcker med att en man lovar guld och gröna skogar och hon faller pladask, direkt!». Jag vill tro att det hon säger inte är sant men jag har hört det förr, och jag har sett det flera gånger förr – kvinnor som hamnar i liknande fällor år efter år på grund av att de tagit ett par beslut i egna händer. Och innan jag fortsätter.. jag VET att jag är ung och jag vet att jag inte är så där jätte mega muschos erfaren som sitter på alla bollar men jag är varken blind eller dum. Jag har ett stort nätverk av kvinnor: gifta som ogifta, muslimer som icke muslimer, kulturella som icke kulturella, unga som gamla, erfarna som oerfarna osv. Ok, nu fortsätter vi.
Sedan finns det saker som är ännu värre. Farliga narcissistiska män (jag säger INTE att alla män är farliga) som med sitt fina predikar tal lyckas hjärntvätta unga kvinnor. Konvertiter och de som har sämre relation till sin familj/föräldrar är den grupp som tyvärr verkar drabbas mest. Ibland sker det i islams namn genom att säga att hon icke behöver föräldrars medgivande då föräldrarna inte har rätt i det ena å det andra, och det är just DET DÄR som gör mig så ledsen och ruskigt arg. Mitt hjärta brister och jag kan inget annat göra än att skriva av mig. Jag är inte den som blandar mig in i andras affärer. Jag är inte den som kletar mig in i folks privata liv och ställer frågor. Alla som känner mig vet detta. Jag lyssnar ifall jag blir uppringd och försöker vara ett moraliskt stöd och ibland kan det hända att jag ger några enstaka råd men jag är väldigt försiktig. Därför håller jag till en stor del käft.
Nu i skrivandets stund sitter jag och funderar på hur dessa kvinnor själva skulle känna och reagera på ifall deras egna dotter gifte sig med en främmande man – som säkert är en god och snäll karl med alla de där egenskaperna hon söker i en framtida partner – men det är fortfarande ett giftemål som sker i smyg? BAKOM ryggen på familj och släkt. Och vad händer ifall det visar sig att karln inte är så där snäll och trevlig som man trodde att han skulle vara? Jag undrar hur dessa kvinnor skulle reagera ifall deras dotter blev gravid utan deras medgivande och utan deras välsignelse? Tanken på att ens dotter väljer bort SIN FÖRÄLDER för en «ny kärlek». Här skriver jag ny kärlek är för att jag tror på att föräldrar alltid är ett barns första kärlek.
Sedan varierar allt från familj till familj och situation till situation men ni hajar. Nu talar jag om föräldrar som har varit närvarande och/- eller som har kämpat arslet av sig för att hålla upp familjen i trygga rum. Jag talar alltså om föräldrar som gjort precis allt för sitt barn och sedan få reda på att sin dotter smyggift sig med en främling.

Jag älskar att islam är komplett för våran säkerhet i precis allt, i precis alla frågor. Och för mig handlar det även om att det är moraliskt fel att göra vissa saker. Vad säger ni själva?
Denna blogg riktar sig enbart till kvinnor som målgrupp.
Jag håller med dig i allt!
Jag har dock hört om fall där föräldrarna endast accepterat samma etnicitet, pappan säger nej till en kompatibel partner pga kulturella skillnader etc, dottern kommer upp i åldern och hon känner att det är hopplöst. Jag kan *störa* mig på att vissa är för petiga och försvårar halal. Att det ändå kan handla om så små saker att tacka nej till en kompatibel partner för. Sen kanske mina iakttagelser är fel, Allahu Alam. BarakAllahu fiki 🫶
Detta!!! 🗣️🗣️🗣️
Nej absolut kära du, må Allah bevara dig, intressant iakttagelse. 🌹 Jag satt nästan faktiskt och väntade på att denna skulle komma…
Så intressant inlägg! Jag kan inget annat än att hålla med 👏🏼 det hade totalt krossat migvom Leyla gjorde något sånt här i framtiden.
Funderar dock mycket på varför det sker? Tänker att det kanske är något vanligare i familjer där man inte fått trygghet, kärlek, respekt? Då kan jag nånstans iallafall FÖRSTÅ handlingen även om jag inte supportar den.
Eller som kommentaren innan beskriver, föräldrar som säger nej endast pga etnicitet.. idk, tycker inte det är rätt att försvåra för sina barn. Jag skulle dock aldrig oavsett få för mig att göra något sånt, men alla är vi olika
Väldigt intressanta reflektioner från någon som t.om har en dotter och som jag starkt tror älskar sin dotter villkorslöst. 🧡
Ibland så kan de vara ett bekräftelsebehov hos kvinnor och att man därför kan behöva lägga mycket vikt på att öka sina barns självkänsla och självsäkerhet men också att vi kvinnor sinsemellan stöttar och får våra systrar att inse deras värde. Att du är för värdefull för att vara med en person som inte ser sitt värde. Att vi är värdefulla på egenhand utan en man eller barn. För mycket fokus läggs ju i vissa kulturer på att gifta sig. Sen så finns de kvinnor som lever i familjer som är väldigt strikta och dem ser äktenskapet som en utväg. De finns inget enkelt svar på en komplex fråga. Men lösningen är alltid att arbeta förebyggande genom att vi systrar alltid finns där för varann som stöd och sträcker ut handen och ger goda råd. Också gärna till revertit systrar som inte har samma stöd i form av en familj som kan granska potentiell make, berätta om mehr och förväntningar och sånt som gäller i ett äktenskap.
Du nämner många intressanta punkter.. allt från bekräftelsebehov till barns självkänsla, värdefull på egen hand, kulturella familjer, stödsamtal, konvertitsystrar mm… jag blir nyfiken och skulle vela höra mer. 🥰
Bra inlägg och känner igen fenomenet. Tyvärr mycket vanligt förekommande och har varit i många år. Förr trodde man att det var familjernas strikta regler som gjorde att flickorna valde gå med ett smygäktenskap. Tror en av kommentarerna lyfter detta. Men jag ser att @bintdahabi snackar om här och nu, Sverige 2024 och konvertiter bland annat.
Jag har alltid några frågor kring dessa äktenskap och riktar min fråga till kvinnan
(@bintdahabi, ställde bra fråga, men jag har fler till…
– vem vänder du dig till när du upptäcker problem inom äktenskapet?
– vem skyddar dig och dina rättigheter?
– vem har visat dig den vägen? Varför ställer du ej några kritiska frågor till den som är med din nikah? Vem är din wali? (Den vuxna mannen som går med att gifta dig?)
– om mannen dör, vad händer din och hans arv?
– Dialog med föräldrarna för de vill ha din bästa… deras nöjdhet är med Allahs nöjdhet.
Ps! I smykäktenskap är det alltid kvinnan som är drabbade och inte mannen… så om man går med på sånt ska man räkna med stor förlust av ens värde.
Mycket viktiga frågor! Detta sätter jag helt klart pris på 🫀🧠