Varför känns det som att typ alla vid det här laget har hört eller läst boken «Svinalängorna»? Alla utom jag. Eller, nu har även jag läst den. Och vilken bok, wow! Den är minst sagt tankeväckande. Till en första inblick handlar boken om fattiga invandrarfamiljer. Området de bor på i Ystad har blivit en symbol för utanförskap. Främst finländska familjer med ett stort alkoholmissbruk.

I boken får vi följa med Leena och hennes uppväxt, men boken handlar också om så mycket mer. Boken skildrar barns utsatthet, våld i nära relationer, psykisk ohälsa, dålig hemmiljö, otrygga rum men också den kärlek och överlevnadskraft som fanns i den krokiga verkligheten. Så om du är en person som tycker om att läsa om ghettot, missbruk och typ spänningsromaner så är den här boken för dig. Jag läste boken gratis på datorn i Biblio – klicka HÄR.

4 av 5 pga otydligt avslut.

Girlie to girlie 🎀

Lämna en kommentar