Fråga: Du utstrålar en sån trygghet till dig själv Allahumma baarik, har du några tips på hur man bygger upp trygghet och självkänsla till sig själv när man haft en destruktiv relation till sig själv under lång tid?

Jag vet inte. Ibland känns det som att vi använder för mycket tid för att lista ut vad som är fel. Det är inte kanske riktigt vad du menar men jag tänker generellt att det är väldigt mänskligt att vara människa if that makes sense. Vi känner oss vilsna ibland, överväldigande, ensamma och konstiga under längre perioder. Det är bara så det är. Ibland är livet väldigt mystiskt för mig så jag väljer att ride on this whatever it is. Och så försöker jag att överleva. Vara snäll mot mig själv under den krokiga färden. På senare tid har jag lagt mig själv först i rummet. När jag mår dåligt och behöver vara ifred så gör jag saker som får mig att läka även om det innebär att allt annat behöver vänta. Jag får notiser med obesvarade samtal och sms på mobilen men allt måste vänta medan jag sitter och läser en bok trots att jag egentligen har all tid i världen i att besvara samtal och meddelanden. Men jag låter bli eftersom där och då är jag trasig och det enda jag behöver är att få vara ifred, gråta och läka. Jag vet att jag säger det här rätt så ofta men ibland är det bästa du kan göra är att vara själv. Det ger dig så mycket utrymme att tänka klart och bygga upp mål/regler för dig själv i det du vill förbättras i.

Jag läste häromdan att 10 minuter barfota i gräs kan faktiskt minska inflammation och depression och hjärtfrekvens. Dunno how much we should believe in that but at least you should try. I will! Och det viktigaste av allt, you do you. (Pss, förlåt att jag dalar från svenska till engelska men vissa meningar låter så mycket bättre på engelska haha). Ok jag babblar men prioritera dig själv i första hand och lämna all självhat. Och för Guds skull lyssna inte på de som matar in dig med ord som du inte förtjänar. Släng ord och distansera dig från människor som får dig att känna att du inte är bra och tillräcklig nog. För det är du. Och tack för dina fina ord, säg de till dig själv mer, och barakallaahu fiki massor. Kramis!

Fråga: Skulle du kunna beskriva din by i Tunisien? Bortsett från Tunisien, finns det ett annat land du skulle kunna tänka flytta till?

Nej nej, det finns inget annat land som jag vill flytta till än mitt eget land. Vad är det för mening att flytta till ett land ifall man inte har sina föräldrar och sin familj runtomkring? Jag skulle inte känna frid förens jag vet att jag gjort precis allt en dotter bör göra. Hur kan jag njuta i ett annat land med vetskapen att mina föräldrar blivit äldre, lever ensamma och behöver stöd i vardagen? Mina föräldrar har tagit hand om mig hela mitt liv och de har gjort uppoffringar som bara föräldrar kan göra. Nu är det min tur att ta hand om de när de blir äldre, orkeslösa och krassligare. Obs! Det betyder inte att jag är bunden till de 24/7 men jag vill vara lycklig med dem och bada med dem och gå på ute serviser med dem och hitta på massa skoj med dem. Jag vill att min familj ska vara mina bästa vänner. När jag var 19 år tänkte jag absolut inte så här. Jag var desperat i att gifta mig med någon muslimsk ”talib” och ”hafidh” prins som skulle ta mig till Madinah för att studera islam. Jag är så tacksam att det ej blev av. Och vänner, tja, de kommer och går och de har egna liv och egna mål att prioritera och du är inte alltid inräknad.

Jag vet att Tunisien inte är perfekt, men det är inte ens Saudiarabien. Eller Egypten. Eller Dubai. Alla länder har sina brister men jag väljer att se valmöjligheter istället för alla möjliga hinder på vägen. Sedan är Tunisien stort. Man kan välja att bo på den plats som passar ens preferenser och livsstil. Angående min by.. det är vackert, stillsamt och det är princip bara familj och släkt som bor runtomkring. Alla känner alla där. Det är en känsla som jag har svårt å beskriva men det är så fint med personlig gemenskap. Nackdelen är väll värmen nu på somrarna. Idag är det 42 grader i byn. Väldigt väldigt varmt men alhamdulillah vi bor mycket stabilt med all tillgångar som vi behöver för att må bra. Men blir man sjuk så botar man det hemma med hjälp av gamla huskurer. Vi har en vårdcentral i byn men det är ej lika professionellt som i huvudstaden eller i Sverige för den delen.

I min by finns det inte heller lika bra skolgångar som i storstaden och inte på tal om den otroligt breda och fantastiska möjligheten som vi har i Sverige. T.om i Norge behöver man betala för sin utbildning så det är super lyx i Sverige. Hurusom, min by är inte lika utvecklad när det kommer till det materiella. Vissa som bor där är analfabet, främst från den äldre generationen men även vissa i min ålder har enbart gått i skolan till åk 4-5 och sedan hoppat av för att hjälpa till hemma med gården, djuren och den stora skörden då vårt uppehälle är oliver och mandlar. Många lever ett enklare liv och har inte tillgång till surfplattor som vi har, och andra lever lite fattigare och äter kött 2-4 gånger i månaden. Alla har dock mat för dagen och folk arbetar med jordbruk mm.

Den bästa perioden i byn är skördeperioden eftersom då samlas alla familjer från olika områden och skördar tillsammans. Kvinnorna med kvinnorna och männen med männen. Och vi kvinnor sjunger vackra traditonella sånger och männen diskuterar inflation och läser upp gammal poesi och reciterar Koranen. Numera har vi även traktorer och redskap för att det ska gå smidigare å skörda och för att bespara tid och energi. Vi har även djur i byn och känslan att valla fåren/getterna strax innan solnedgången/maghrib är så underbart. Det är sannerligen enkelheten i livet som gör allt så sött och wowski haha. Vi äter tillsammans. Vi tänker på varandra och uppvaktar varandra så pass att ingen kan gå runt med bekymmer utan att någon märker det. Tillskillnad från i Sverige. Det är så många, så många som lider av depression och nedstämdhet och ingen ser det, inte ens de närmaste runtomkring..

Girlie to girlie 🎀

Lämna en kommentar

  1. M.A 19 juli 2023 01:38 at 01:38 - Svara

    Vilken välsignelse att få åka ner regelbundet till sitt hemland. Få perspektiv och känna tillhörighet. Må Allah öka dig i visdom

    • Bint Dahabi 19 juli 2023 10:44 at 10:44 - Svara

      🤍 ja alhamdulillah, tacksam.. aamin till din fina dua.