VECKA 7

Måndag: Fastar – ingen träning.
Tisdag: Kort och hårt, 10 x 1 min vila. Kommer skriva en hemtentamen mellan klockan 16-19.
Onsdag: Fokus på ben & skärt.
Torsdag: Fokus på överkropp.
Fredag: 20 min lugn jogg på löpbandet med korta sprints vid slutet + bastu.

Lördag: Vila.
Söndag: Vila.

Veckans fokus är att överhuvudtaget få in träningen och den kvalité jag behöver. Sedan har jag fruktansvärt mycket arbete vid sidan av (väldigt mycket planering och många ärenden att fixa innan fastemånaden Ramadan), men it is what it is så man får väll jobba med det man har istället för att bromsa upp allt. Hellre lite och bra kvalitetstid på gymmet än ingenting alls. Jag borde inte ha så mycket krav på mig själv.

Här är en bild på «mig» (1,78 cm lång giraff-lady) när jag stretchar haha.

Fråga: Vad fick dig att bli intresserad av träning och hur gör du för att bli starkare? Följer du något kostschema typ? Dela gärna! 🥰

Att hålla kroppen i gång i form av träning och löpning är något jag älskar. Jag älskar det lika mycket som jag kan hata det ibland. Jag är inte utbildad inom styrketräning men jag har alltid haft ett intresse för sport i olika former – jag är nämligen uppvuxen i en sportig familj och har haft en fantastisk barndom fyllt med en massa utomhus och inomhusaktiviteter. Blir lite tårögd av å tänka på det, *snyft. Min far spelade fotboll fram tills jag blev 6 år och min mor brukade ut och löpa varje vecka efter att vi (barnen) gått och lagt oss. Ibland brukar hon t.om gå ut och jogga när vi satt framför teven och kollade på film en lördag eller söndagskväll. Ni vet sånna där magiska helgkvällar med en massa chips och popcorn framför en gosig Disney film som typ aldrig tar slut. Och när mamma kom tillbaka så låg vi alla barn orörda på soffan, vissa av oss somnade t.om av filmen, därför la vi liksom inte märke vid att mamma var borta en liten stund. Gud vilken uppoffring föräldrar gör för sina barn.. nästan så att de inte får tid till sig själva, *trippel SNYFT.

Jag har även gått på friidrott (på en seriös plan och vunnit medalj *blink blink) och mina syskon har också hållit på med sport. Varje vecka bestod våra familjeaktiviteter av allt från handbollsmatcher, fotbollsmatcher, friidrottstävlingar till taekwondo dueller. Varje torsdagar och söndagar var det obligatoriskt att simma i simhallen tillsammans med hela familjen. Min far var väldigt strikt med att vi skulle simma ett par längder i bassängen, vilket jag är oerhört tacksam över idag. Anywhoooo, beträffande styrketräning så har jag lärt mig saker på egen hand av utbildade från nätet, det kryllar av träningsbloggar, poddar och konton på sociala medier.

Vad gäller kosten så följer jag inget kostschema, jag skulle däremot vela trappa ner på mitt sötsug (jag ÄLSKAR ju choklad som ni förstår), jag försöker att äta en bra allsidig kost. Hemma äter vi mycket frukt och grönsaker och kött av olika djur. Haha Gud så konstigt det där lät men alla som känner mig vet att jag är en allätare. Summan av kardemumman, jag försöker att ha en ganska bra balans men nej, ingen speciell kost så. Jag försöker att äta mer för att gå upp i vikt vilket går si så där. Beträffande min styrketräning så försöker jag att utmana mig viktmässigt om jag vill bli starkare inom någon viss muskelgrupp. Jag har börjat våga ta mer samtidigt som jag lyssnar in kroppen. Jag vet inte hur det är för er men jag orkar oftast lyfta och ta mer vikter än vad jag tror, känner ni också så eller håller ni er till en och samma vikt i flera hundra år?

Girlie to girlie 🎀

Lämna en kommentar

  1. M.A 12 februari 2024 16:01 at 16:01 - Svara

    Det stämmer bra att man oftast kan lyfta mer än vad man tror men vissa av oss är lite rädda om oss själva😊

    • Bint Dahabi 12 februari 2024 16:56 at 16:56 - Svara

      😌 ja eller hur, och det behöver inte handla om en jätte stor påökning utan man får lägga till med vikter som kroppen känner av!

  2. axnCMWUgsfOzQ 7 mars 2024 08:24 at 08:24 - Svara

    sNMqChIXJzaF

  3. Anonym 15 mars 2024 06:46 at 06:46 - Svara

    Waow allahumma barik! Sitter på frukostbordet helt ensam med min 1 åriga toddler sovandes, och bestämde mig för att strö läsa din blogg haha men sen fastande jag för detta inlägg! Ya allah, så himla fina barndomsminnen och jag blir dessvärre så inspirerad av att kämpa med träningen som jag tjatat om att ta tag i (långt innan min son föddes). Mår man bra som förälder i sin hälsa så kommer det att reflektera det på barnen i långa loppet. Tack för att du delade med dig detta! Må allah bevara och stärka dig <3

    • Bint Dahabi 15 mars 2024 21:22 at 21:22 - Svara

      🥹🦋 åååå vad glad jag blir av å läsa din kommentar så här oväntat och så kul att du hittade hit!

      Ja men eller hur! Föräldrars vardagliga rutiner reflekterar på barn på både kort och lång sikt. Aamin och dig massvis och din familj kära anonyma själ.