Godmorgon ladies!



Det är många där ute som INTE firar jul. Jag firar inte jul, och det är inget konstigt med det. Men lussekatter, saffransbak, alkoholfri glögg, brända mandlar, marsipanbak, nybryggd te och risgrynsgröt är ärtans det godaste! *iiiiiiiiih! Vadå håller ni inte mä? Alltså vissa örter, bakelser och drycker smakar bättre vid en viss årstid. Under somrarna vill man svalka kroppen med någonting kallt och under vintern vill man hålla tossingarna varma framför en brasa, inmurad i en pläd, dricka glögg och njuta av egen tid eller familjetid. Familjepussel är najs det också men det har vi inte hemma. Och apropå ingenting så förstår jag inte varför ALLA klädbutiker och skönhetsbutiker haft «Black sale» hela veckan, alltså precis alla UTOM ARKET???
Men för att komma till saken så minns jag att en utav mina klasskamrater (inom min psykologikurs) berättade att julafton inte var hennes favorithögtid, och att det länge varit något hon känt ett skav inför. Var det alkoholen som gick överstyr? Var det julskinkan? Oändligt gräl? Annat? Jag minns inte varför hon inte utvecklade det. Det kanske var en känsla hon slogs med inombords och när hon väl la fram den framför gruppen så kanske hon skämdes pga grupptrycket och den sociala normen här i Sverige? Äh, jag vet inte..
Nu går jag och familjen i vinterdvala! Jag har tagit fram alla ljusstakar, doftljus och sockstrumpor, och om någon utanför mitt område önskar att träffa mig så kommer jag artigt tacka nej. Allt som har med kollektiv trafik under vintern är ett N-E-J. Jag promenerar dock gärna långa promenader ifall du bor i närheten av mig och om du är en sådan person som inte klagar över kylan. Om så är fallet: slå mig en signal vetja – ni vet vart jag finns!


Denna blogg riktar sig enbart till kvinnor som målgrupp.