Så vadå, bara för att man är ansiktsbeslöjad så betyder det att man inte kan vara sportig eller ha intresse för löpning? Sorry men där tankarna hör till stenåldern, om ens det.

Jag försöker verkligen LÅNGSAMT bygga upp ett självförtroende i löpningen och stressar därför inte. Den här rundan som jag tog idag kändes inget annat än helt dunder bra. Snacka om att jag behöver ta det lugnt på mina vilodagar men jag har verkligen saknat värmen, svensk grönska och fria dagar nu när jag har lov. För er som ej vet så höll jag på med friidrott för cirka 12 år sedan (satsade på löpning i 100 meter), och då stressade jag mig ofta och tog mig ut alldeles för fort och blev snabbt trött. Nu försöker jag att ta det långsamt framåt och påminna mig själv om att målet inte är viktigt, det handlar om att njuta för att hålla det kontinuerligt. Annars kommer det ju bara kännas asjobbigt, och det vill jag ju inte.

12 år har gått sen jag satte på mig sjalen (hijab) och snart 10 år har gått sen jag satte på mig ansiktsslöjan (niqab). Och under dessa år har det blivit mer löpband, jag minns inte sist jag sprang ute i det vilda förutom för 12 år sedan. Ibland kan det dock hända att jag joggar lite (till busshållplatsen ifall jag vet att jag är påväg att missa bussen lol). Men att promenera både långsamt och i ett snabbt tempo gör jag dock än idag. Det sker inte så där jätte ofta men vid mina ljusa dagar. Idag promenerade jag från mitt hem ända till Willys, och det är sannerligen långt men jag vaknade med en sån lust till å göra det. Och gissa om de förbipasserande blev chockade över å se en ansiktsbeslöjad lady i ett längre motionsspår mitt ute i ingenstans haha. Som rubriken säger och som jag säger till mig själv «Bint Dahabi, bryt normen för din egen skull – det finns så mycket som du kan göra som en muslimsk kvinna, som en egen individ, och fortfarande vara dig själv i alla dina roller»

Mammas beybisar – mina tjusiga och mätta damer. Jag är så sugen på en tredje fågel – blir så nyfiken på hur Juni och Snöflingan skulle reagera, synnerligt Juni haha.

Girlie to girlie 🎀

Lämna en kommentar

  1. Anonym 14 maj 2023 22:27 at 22:27 - Svara

    Har du lust att berätta lita om vad som fick dig att ta på niqab? Jag blev så fascinerad över att det inte gick så långt från hijab till niqab. Har haft hijab i flera år nu och niqab känns fortfarande så långt borta från mig. Vore intressant att få höra din resa. ❤️

  2. Anonym 15 maj 2023 00:20 at 00:20 - Svara

    💞💓🫰

  3. - 16 maj 2023 11:36 at 11:36 - Svara

    Love, love, love this post 💕🌸🤌🏽🤍🤎🌻

  4. smwt 17 maj 2023 14:21 at 14:21 - Svara

    Röster som din behövs verkligen sis, representation matters o även om du gör det för dig själv så är det vackert o se som en supporter från sidolinjen. cool du e allahumma baarik 💐

    • Bint Dahabi 17 maj 2023 15:10 at 15:10 - Svara

      🫸🥹🫷 tycker faktiskt också det! Minns att jag (för flera år sedan) och blev så inspirerad av å följa en bloggare vars var ansiktsbeslöjad och hon visade upp hennes reseutbildning som hon då hade och det var så inspirerande att se en ansiktsbeslöjad lady I STAN för å plugga något wow. (Tyvärr la hon ner bloggen för super länge sedan men det är fortfarande historia).

  5. You ought to be a part of a contest for one of the best sites on the internet. Im going to highly recommend this site!