«Kärleken är som en prövning»

Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken «Stanna hos mig» just för att jag sett så många hylla boken på instagram, och den är BRA men den nådde inte riktigt hela vägen för just mig. Den är definitivt läsvärd men jag kände att jag som läsare inte riktigt fick komma in och lära känna karaktärerna på djupet. Och det var så mycket känslor inblandade synnerligt kopplat till månggifte – jag hade önskat att de känslor kopplat till månggifte inte enbart låg där under ytan utan jag ville veta mer, se mer, läsa mer. Och det fick jag inte riktigt.

Ni vet ju även att jag älskar att köpa mina egna böcker (fysiska böcker) men just denna köpte jag inte då jag läste den tillsammans med min vännina och hon hade redan börjat så jag kände för att inte dra ut på det ännu mer, därför läste jag den via mobilen (i appen «böcker»). — Boken är smärtfylld, viktig, intressant och en läsvärd roman från Nigeria om längtan att få egna barn och pressen från en hel kulturell familj i att ge barnbarn. Vi får även ta del av paret Yejide och Akins relationsproblem och skammen samt förtvivlan i att inte kunna få barn och när saker å ting inte riktigt går som paret vill. Läsvärd!

3,5/4 av 5.

Girlie to girlie 🎀

Lämna en kommentar

  1. smwt 13 juni 2023 11:40 at 11:40 - Svara

    åh nu var det flera år sen som jag läste boken men minns att jag hade hjärtat i halsgropen flertals tillfällen bara sadness rakt igenom.. o slutet mosade mig totalt 😭

    • Bint Dahabi 13 juni 2023 11:48 at 11:48 - Svara

      alltså på tal om slutet… nu ska jag inte avslöja något i fall någon läser min kommenterar här men jag tyckte att slutet var så otydligt – jag blev t.o.m lite irriterad lol. Aja jag hoppas på en part 2!