Anonym kommentar från NGL på Instagram i relation till tidigare blogginlägg.

Vännen, jag tror vi pratar lite förbi varandra. 

  1. Varken jag eller någon jag känner ser ner på systrar som ”älskar hemmalivet utan utbildning”, utan det som ifrågasätts är valet av att inte utbilda sig, INTE individen. Detta är en jätte viktig skillnad. 
  2. Sedan undrar jag. Varför i allsin dar vill man inte utbilda sig? Är det i enlighet med Guds vägledning eller utmed kompisgängets kompass? Question mark?
  3. Vem har egentligen satt den där uppdelningen i runesten av att det antingen är utbildning eller deen? Antingen dunya eller hemmafru liv? Varför skulle det ena automatiskt utesluta det andra? Jag känner inte till något sådant, upplys gärna mig.

Ärligt. Finns det verkligen bara två läger i livet eller har vi själva gjort det så på grund av VÅR egen uppfattning? Och på grund av att vi inte är utbildade för att veta bättre? Jag tror faktiskt att all världslig kunskap (minus expertis om grisars knorrar) ofta gör en kvinna MER och BÄTTRE kapabel i sin roll som kvinna, fruga och mamma. Bättre i köket med sin matlagning. Bättre i kommunikationen med sin partner. Bättre i sin intimitet. Bättre i sin hygien. Bättre på att navigera relationer generellt sett. Bättre rustad i att uppfostra trygga och kloka barn. Bättre i sin ekonomi. När blev okunskap mer attraktivt och feminint än kunskap? Another big question mark?

Att förstå människor, situationer, ansvar, relationer osv, kommer inte bara från att vara hemma, scrolla på WhatsApp eller bara gå från moskén och fika med en och samma väninna varannan dag? Om allt blir ”hem till moskén, moskén hem” UTAN exponering för olika situationer, hur utvecklas då ens omdöme i praktiken? Nej, jag menar inte att man ska gå till en paradfest eller finsk bastu för att erfara en och annan kroppsdel som inte är ens egna. Jag talar om att möta ANDRA människor från olika bakgrunder. Läsa andra böcker än Koranen. Söka världslig kunskap. Lyssna på äldre professorer. Lösa problem i grupp, hamna i situationer som kräver tålamod, kommunikation, ledarskap och ansvar. Många av dessa erfarenheter gör en inte till en sämre kvinna, fruga eller mamma.

Tycker dessutom att det är ytterst märkligt att påstå att det inte går att balansera kunskapssökande med att memorera Guds tal? Vi verkar ju kunna spendera flera timmar på sociala medier och samtidigt hinna med städning, släktmiddagar, virkning, skitsnacka på WhatsApp och så vidare.

Girlie to girlie 🎀

Lämna en kommentar

  1. ray 3 juni 2026 23:27 at 23:27 - Svara

    Bars❤️‍🔥

  2. Anonym 3 juni 2026 23:30 at 23:30 - Svara

    🥲👏🏾🙌🏾

  3. the one who said it 4 juni 2026 08:33 at 08:33 - Svara

    Jag har inte sagt att det inte GÅR att söka islamisk kunskap samtidigt som man söker värdslig kunskap. Det går i allra högsta grad. Det jag ville påpeka var att, i min upplevelse, görs det inte. Det är, i min umgängeskrets iaf, väldigt svart på vitt. Dom som velat plugga uni har inte tagit sin deen seriöst (bland systrar) och dom som velat plugga deen har inte brytt sig om uni.
    Jag upplever det här vara en fråga där det är två läger där parterna har svårt att förstå varandra 😬

    • Bint Dahabi 4 juni 2026 09:50 at 09:50 - Svara

      Självklart hjärtat, du har full rätt till DIN upplevelse och den kan ingen ta ifrån dig. Men jag ifrågasätter inte heller dig, utan snarare tankesättet du hänvisar till oavsett om det handlar om dig, din väninna eller andra systrar. 🫶🏻 Dela gärna detta blogginlägg till din umgängeskrets för jag sitter fortfarande här med några obesvarade question marks… 😗

  4. En syster i islam 4 juni 2026 11:52 at 11:52 - Svara

    Jag upplever detta också alltför vanligt. En praktiserande syster verkar mer benägen till att åsidosätta utbildning, en anständig mahr och välja en man enbart efter ”deen och akhlaq”. Religiös har blivit lika med åsidosätta hela dunya. Med en slogan ”vi väljer deen före dunya”

    Personligen tror jag det är en viss religiös inriktning som dessa personer följer där den patriarkala hierarkin är skrämd och hotad av en kvinna med utbildning, pengar och religiös kunskap. Man väljer gärna ut hadither som berör kvinnan i ett visst sätt. De kvinnor som följer detta är då religiöst övertygande om att de behöver ge upp utbildning, karriär, pengar och annat världsligt. Tittar vi på Profetens ﷺ fru Aishah så besatt hon stor religiös kunskap och medicinsk kunskap.

    En vän till mig är gift, studerar på universitet och sharia utbildning all at once allahumma barik. En stöttande man är a och o. Har du en man som sätter käppar i hjulet så tar din strävan slut vid äktenskap. Där tror jag också att många systrar hamnat, deras män håller de på samma plats. Allahu alam.

    • Bint Dahabi 4 juni 2026 15:56 at 15:56 - Svara

      WOW. Du sätter fingret på något väldigt viktigt här and I love it. ❤️‍🔥😭❤️‍🔥

  5. En öppen skolhatare 4 juni 2026 12:08 at 12:08 - Svara

    Jag tror helt ärligt att många gömmer sig bakom religionen istället för att rakt ut säga : jag hatar skolan, jag vill inte utbilda mig och jag vill inte läsa en bok.

    Jag har en kandidat och jag hatade skolan lol. Bland det jobbigaste jag har varit med om. Skolbänken är INTE FÖR MIG. Och det är okej. Önskar att många kunde säga sanningen istället för att gömma sig bakom religionen.

    • Bint Dahabi 4 juni 2026 15:53 at 15:53 - Svara

      TACK. Man FÅR hata skolan utan att göra det till en religiös etikett. Det är helt ok precis som du säger. 👏🏻😍

      Men samtidigt undrar jag hur man skall växa och utvecklas som kvinna, fruga och mamma utan något kunskapssökande på grund av att man hatar skolbänken?

    • Aicha 🫶🏾 5 juni 2026 08:58 at 08:58 - Svara

      Öppen skolhatare👏🏾👏🏾👏🏾

  6. hallonet 4 juni 2026 16:02 at 16:02 - Svara

    Men måste uni eller en lärarledd utbildning med betyg och examensbevis vara det enda som finns i kunskapsväg? Kan man inte läsa faktaböcker, forskning och studier eller varför inte lyssna på en klok podd på egen hand? Det är ju kunskap det med! <3

    • En syster i islam 4 juni 2026 17:00 at 17:00 - Svara

      Jag förstår din poäng, och har många gånger känt samma sak! Jag är lite anti detta skolsystem men behöver illa tvunget inse att utan ett examensbevis blir min väg till arbete, mer lönsamt arbete och alternativ mycket begränsande.

      Man kan absolut låna en bok om ett intressant ämne och förvärva ny kunskap. Det ersätter dock inte vad vi pappersmässigt behöver i samhället för att ta oss vidare!

    • päronet 4 juni 2026 18:08 at 18:08 - Svara

      fast hur långt kommer man egentligen på egen hand utan en lärare, vägledare eller mentor som kan utmana ens tankar, rätta ens misstag och bredda ens perspektiv? och ens andra kompetensområden då? hur utmanas de om man bara lyssnar på en podd eller läser en bok? särskilt om syftet med utbildningen inte ens är att arbeta, utan att utveckla sig själv och gynna sin familj, men ändå. 🤔

  7. Emelie 4 juni 2026 20:22 at 20:22 - Svara

    Fullträff inlägg! Jag har och kommer alltid pusha för utbildning på högre nivå. Med akademi åt folket, speciellt systrar. Och självklart kan och bör man kombinera religös kunskap med världslig. Snälla unga systrar, ta körkort, utbilda er, memorera Quran medans ni är unga, det underlättar och stärker er i det som komma skall.

  8. Anonym 4 juni 2026 20:31 at 20:31 - Svara

    Snälla ta inte bort min kommentar, om den uppfattas rakt på sak borderline sträng/otrevlig så är det för att jag vill ge konkreta svar, inget illa menat alls <3

    ”Är det i enlighet med Guds vägledning eller utmed kompisgängets kompass?”
    -Om du frågar om hukm så kommer du få olika svar beroende på vilken lärd/madhab de följer. Jag känner dock inte till någon som säger att det är klandervärt för kvinnor att avstå högre utbildning inkl högre islamiska studier så det känns konstigt för oss att detta ska bli en särskild grej som lyfts upp på det sättet du lyft det. Det som är virtous är att skaffa barn och en välkänd hukm är att det är wajib för frun att utföra hushållsarbetet (position av hanafiskolan). Vissa kan eller vill inte balansera det med utbildning.
    Finns kvinnor som undviker universitet pga ikhtilat och principen att kvinnors gömdhet är mer emphasized än mäns (hanafiskolan yet again), och eftersom universitetsbehov inte är ett behov för kvinnor men kan vara ett behov för män.

    Vi har denna generella hadith:
    ‏"‏ النِّكَاحُ مِنْ سُنَّتِي فَمَنْ لَمْ يَعْمَلْ بِسُنَّتِي فَلَيْسَ مِنِّي وَتَزَوَّجُوا فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الأُمَمَ وَمَنْ كَانَ ذَا طَوْلٍ فَلْيَنْكِحْ وَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَعَلَيْهِ بِالصِّيَامِ فَإِنَّ الصَّوْمَ لَهُ وِجَاءٌ ‏"‏ ‏.
    Vi uppmanas gifta oss och föröka oss. Kvinnor har ett begränsat fertilt fönster och gifter sig nuförtiden mycket senare än vad man brukade göra. Det makes sense att man inte vill spendera sina fertila ungdomsår med att utbilda sig när man i sverige lätt kan göra det senare i livet om man så önskar. Jag anser att det *generellt* inte finns någon dunya kunskap som är viktigare än familj och uppfostran i kvinnans ungdomsår.
    Dessutom är vi även mer grundutbildande än någonsin förr så argumentet för ”mer utbildning gör dig till en bättre fru och mamma” är mer av en preferens än ett argument i denna tid. Personligen håller jag med dig att världslig kunskap gör dig till en bättre och mer kapabel person förutsatt att ens religiösa kunskap är tillräcklig. Jag skulle säga att världslig kunskap är något vi behöver uppmuntra våra män till eftersom det är de som är *ansvariga* för sina familjer ekonomiskt och världsligt. Och det är tyvärr de som brister i världslig kunskap. En familjedynamik kan få enorma problem när frun vet bättre än sin man i majoriteten av fall. Jag personligen vill inte känna mig som min mans mamma genom att vara visare och effektivare än honom. Jag vill inte behöva rätta honom. Ingen person kan acceptera en social dynamik där auktoriteten ligger hos någon som är extremt underkvalificerad jämfört med en själv, och många kvinnor utan universitetsutbildning känner igen sig i en sån situation så vad säger vi om henne som är utbildad? Hon har ännu färre värdiga män att välja mellan. Hur påverkar det nästa generation att se sin gudsfruktiga mamma bita ihop under pappans beslut trots att det är tydligt att hennes beslut hade varit mer korrekt och vist.

    Angående att balansera dunya och deen så är det sant att de inte utesluter varandra men dunya behöver inte nödvändigtvis vara universitetsutbildning. Alla människor är inte akademiskt minded och föredrar att utveckla skills istället och det är ok. Homemaking är en skill enligt mig också. Moderskap kan också vara väldigt utmattande för vissa kvinnor (hormoner, bristande stöd etc), de ska inte *behöva* tänka på dunya. Tycker inte det är något fel på att de fikar med sina vänner och går till mosken trots att det är *allt* de gör på sin fritid, för jag ser deras arbete i hemmet som värdefullt nog.
    Dessa kvinnor du beskriver som fikar, scrollar, masjid-hem osv är inte folk jag personligen vill vara vän med eftersom min preferens i vänner är intellektuell stimulering men den preferensen gör inte att jag ser ner på de på något vis. Men om de är helt ointresserade av dunya och vill lägga allt fokus på andlighet är det inte något mindre prisvärdigt. Jag jämför inte en ’abid med en ’alim, för universitetsutbildning är inte den ’ilm som menas.

    ”Jag tror faktiskt att all världslig kunskap (minus expertis om grisars knorrar) ofta gör en kvinna MER och BÄTTRE kapabel i sin roll som kvinna, fruga och mamma. Bättre i köket med sin matlagning. Bättre i kommunikationen med sin partner. Bättre i sin intimitet. Bättre i sin hygien. Bättre på att navigera relationer generellt sett. Bättre rustad i att uppfostra trygga och kloka barn. Bättre i sin ekonomi.”
    – Detta är inte kunskap som man får av högre utbildning, det är skills och allmänbildning du pratar om här.

    ”Om allt blir ”hem till moskén, moskén hem” UTAN exponering för olika situationer, hur utvecklas då ens omdöme i praktiken? ”
    – Man får en annan typ av livserfarenhet helt enkelt, expertis i nära sociala relationer och status i sitt egna sammanhang. Sedan är inte alla kvinnor intresserade av en sån personlig utveckling, deras fokus ligger just i och endast andlig utveckling vilket också är helt ok.

    ”Många av dessa erfarenheter gör en inte till en sämre kvinna, fruga eller mamma.”
    – skulle du säga att de gör en bättre? Nödvändigtvis?

    -Hemmafru utan barn, student av kunskap utan världsliga kvalifikationer

    • Bint Dahabi 4 juni 2026 21:15 at 21:15 - Svara

      Nä, jag ser absolut ingen anledning att ta bort din kommentar när du uttrycker dig så respektfullt. Tvärtom. Uppskattar snarare både tiden, kunskapen och reflektionen du valde att dumpa ner här. Alla kan inte skriva gulligull som jag gör, och det är ok. Du får min dua. Ahsanullahu ilayki kära. 🌹

      Jag är varken förtjust i att se ner eller bojkotta systrar för det lilla minsta vi tvistar i. Det ligger bortom min personlighet. Men jag uppskattar inte heller när jag möts av en starkt avvisande energi bara för att jag landat i en annan slutsats än någon annan. Ex annan madhab? Fast det är inte något jag kan styra över, så jag lämnar det helt åt sidan, önskar dem väl och fortsätter min dag tillfreds.

      And I guess att alla gör på sitt eget vis i slutändan, oavsett vad jag skriver, right? Men jag kan ändå tycka att det är nyttigt att få en och annan nöt att knäcka ibland. Något som får en att stanna upp och fundera över varför man tycker som man tycker och gör som man gör. För om jag ska vara helt ärlig (du känner nog igen detta) tror jag att ett ganska tydligt mönster bland många praktiserande systrar är att följa andras slutsatser utan att riktigt stanna upp och tänka efter själva och utgå från sin egen situation, sitt eget liv, sina egna förhållanden. Till och med i beslut där sunt förnuft kanske borde räcka?

    • Emelie 5 juni 2026 07:10 at 07:10 - Svara

      Väldigt intressanta reflektioner! Håller med mångt och mycket. Men en sak vill jag lyfta som många verkar ha missuppfattat, att man måste gifta sig direkt vid 18 års åldern och börja bebisfabriken på stört. Ja, kvinnans fertila ålder är viktig, men man kan ju börja studera på universitet vid 18 och var klar vid 21 och sen börja ploppa ut bebisar och ändå vara i sin prime time, och man kan ju vara gift och studera samtidigt. Syftar på det du skrev ” Vissa kan eller vill inte balansera det med utbildning.” Sen tänker jag på det du lyfte om att man kanske behöver lämna en högre utbildning för många män saknar det och då vill man inte vara den som kan konkurrera med honom med högre kunskap, men om man vill uppnå ett högre intellekt och tycker om utbildning är det inte bättre att man ser efter bättre och mer intellektuella män istället för att sänka sin standard?

    • A 6 juni 2026 17:37 at 17:37 - Svara

      Som svar till ”Anonym”:

      Inlägget handlar om utbildning och personlig utveckling. Det står ingenstans att det enbart handlar om universitetsutbildning. Kunskap kan byggas på många olika sätt och i många olika miljöer. **Det du framför bygger dessutom på din egen tolkning och den madhab du följer.

      Samtidigt ser jag, utifrån egna erfarenheter, att vissa systrar begränsar sina sammanhang till hemmet och moskén. Det behöver inte vara fel i sig, men när ens sociala och intellektuella krets blir väldigt liten finns en risk att perspektiven också blir det.

      Om man umgås med samma människor år efter år utan att söka nya kunskaper, erfarenheter eller kompetenser kan den personliga utvecklingen stanna av. Det blir särskilt sårbart om livet tar en oväntad vändning, exempelvis vid en skilsmässa. Då kan utbildning, yrkeserfarenhet och ett bredare nätverk vara avgörande för att kunna stå på egna ben. I vissa fall ser man också att äktenskap ingås tidigt, innan systrar hunnit bygga upp egen erfarenhet och en god grund om livet. Fler bygger val av partner mer på intryck och förtroende i stunden än på en mer genomarbetad eftertanke. Sedan undrar man varför det är så vanligt med skilsmässa.

      Det jag har svårt att förstå är varför unga kvinnor ska uppmanas att begränsa sin utbildning av rädsla för att en framtida make skulle känna sig underlägsen. Är lösningen verkligen att kvinnor ska utvecklas mindre? Kanske borde vi i stället uppmuntra både systrar och bröder att växa, utbilda sig och ta ansvar för sin egen utveckling. Det vill säga, om man nu tycker att utbildning ses som något positivt för män och kvinnor.

      Om det anses problematiskt att en kvinna har högre utbildning än sin make, gäller samma princip inom andra områden? Om en kvinna har djupare islamisk kunskap, eller kan mer Qur’an än sin make eller är mer påläst inom vissa frågor etc, är det också ett problem? Där har vi fler förebilder idag: Shaykha Umm Shu’ayb al-Wadi’iyyah, Umm Abdullah al-Wadi’iyyah.

      • Svar till A 19 juni 2026 01:26 at 01:26 - Svara

        Det känns som att min poäng inte slår igenom. Frågan till bloggläsarna: ”Varför utbildar min inte sig?”. Det handlar alltså om fard ayn kunskap.

        Det känns som att min poäng inte slår igenom. Frågan till bloggläsarna var: ”Varför i allsin dar vill man inte utbilda sig? Är det i enlighet med Guds vägledning eller utmed kompisgängets kompass? Question mark?”
        Det är alltså inte fard ayn kunskap eller generell självutveckling/disciplin vi pratar om.

        Frågan är både religiöst och socialt vinklad, så jag gav en religiös anledning som vissa kvinnor med all rätt följer, andra åsikter respekteras självklart också.
        I kommentaren svarade jag på frågan men ville även bemöta vissa påståenden som gjordes i inlägget.

        Angående dina egna påståenden:
        ”Om man umgås med samma människor år efter år utan att söka nya kunskaper, erfarenheter eller kompetenser kan den personliga utvecklingen stanna av.”
        – kan≠kommer. Jag håller 100% med om att man ska utöka sina kompetenser i den mån man behöver och finner nytta/glädje i. Men detta hetsande om att kvinnor som inte ens är försörjningspliktiga enligt islam ska sträva efter något abstrakt självförverkligande eller ”vidgat perspektiv” (vad detta nu än betyder i en värld med internetåtkomst) utanför hemmet håller jag inte med om alls.

        ”Det blir särskilt sårbart om livet tar en oväntad vändning, exempelvis vid en skilsmässa. Då kan utbildning, yrkeserfarenhet och ett bredare nätverk vara avgörande för att kunna stå på egna ben. ”
        – Pricken över i:et. Kvinnor är särskilt sårbara. Det finns ingen utbildning eller yrkeserfarenhet som kan rädda oss från den verkligheten. Utan en fungerande polisstat skulle vi snabbt vakna upp ur illusionen att vi kan stå på egna ben.

        ”Fler bygger val av partner mer på intryck och förtroende i stunden än på en mer genomarbetad eftertanke. ”
        – Verkligt problem som kräver åtgärder från flera håll. Utbildning och yrkeserfarenhet är inte från de.

        ”Det jag har svårt att förstå är varför unga kvinnor ska uppmanas att begränsa sin utbildning av rädsla för att en framtida make skulle känna sig underlägsen.”
        – Handlar inte om att maken känner sig underlägsen, handlar om att kvinnan känner sig överlägsen vilket är något vi gör även i situtioner där mannen är objektivt mer kompetent, kunnig etc. Fult men verkligt personlighetsdrag hos både män och kvinnor. En kvinna som känner sig överlägsen sin man har svårare att respektera honom, kommer störa sig mer osv vilket bryter ner äktenskapet. Jag argumenterar alltså med kvinnor i åtanke, jag tror att muslimska kvinnor idag outshinear män till den graden att vi blir mer olyckliga i våra äktenskap.

        ”Om en kvinna har djupare islamisk kunskap, eller kan mer Qur’an än sin make eller är mer påläst inom vissa frågor etc, är det också ett problem?”
        – Om detta får en att känna sig överlägsen (även om det händer oavsiktligt) kan det blir ett problem. Min personliga åsikt: En kvinnlig ’alimah borde bara gifta sig med en ’alim eller någon med hög status i hennes ögon.

        Angående Shaykha Umm Shu’ayb al-Wadi’iyyah, Umm Abdullah al-Wadi’iyyah. Kan garantera dig att de är mycket strängare i denna position än vad jag är, du kan läsa Umm Abdullahs bok som är översatt till engelska ”My sincere advice to women”.

        Överlag tycker jag detta resonemang är förlämpande mot all kvinnor som inte har tillgång till utbildning i tex Yemen och Afghanistan. De är ofta mer kloka, erfarna och kompetenta än vi i väst.

  9. Anonym 5 juni 2026 00:23 at 00:23 - Svara

    Vill tillägga att tradwife sfären är full med intressanta ämnen att fördjupa sig i. Tex näring, low tox living, självutveckling, fysiologisk/naturlig födsel, barns utvecklingsstadier och pedagogik, uppfostran, fertilitet och graviditetshälsa, örtterapi, friluftsliv med mera. Alla dessa går att levla upp och tjäna pengar på om man vill.

    • Bint Dahabi 5 juni 2026 06:45 at 06:45 - Svara

      Självklart. Personligen finner jag sådana ämnen sjukt intressanta. Min mamma har exempelvis både jägarexamen och kunskap inom akupunktur, naturläkning och traditionella huskurer från Tunisien. Jag minns helt ärligt inte när jag gick till vårdcentralen sist. Allahumma barik she is MY inspiration. 🌸

      Så har man ett genuint intresse för sådant tycker jag absolut att man ska fördjupa sig i det. Inte bara en kurs här och där, eller en podd till och från. Jag tycker man ska utbilda sig i det, for real for real. Särskilt om man avser att tjäna pengar på det och ansvara för andra kvinnor som söker sig till en för vägledning.

      Det jag däremot funderar över är när systrar följer samma väg mest för att den blivit populär inom vissa kretsar snarare än att det faktiskt passar deras personlighet, intressen eller styrkor. Varför ska alla bli förskolelärare?

  10. Aicha 🫶🏾 5 juni 2026 08:53 at 08:53 - Svara

    Utbildning och kunskapssökande finns i ganska många olika former.

    Utifrån inlägget uppfattar jag inte att Bint Dahabi syftade enbart på universitet eller högskola, utan ett bredare perspektiv.

  11. Anonymous 5 juni 2026 15:55 at 15:55 - Svara

    Evergreen student here 😀 (in my thirties and studying hard – both academic and and informal education), and the thought that academic and religious studies are mutually exclusive or incompatible has never crossed my mind. Mind you, I am a revert, though, and it seems to me like your post is more directed at sisters who were born and raised in Muslim families with perhaps more ”traditional” mindset. Anyhow, I have been lucky to meet a bunch of practicing girls and women who have Muslim families and are passionate about academic studies, having acquired either a Masters degree or PhD, Allahuma Barik!

  12. Anna 6 juni 2026 12:54 at 12:54 - Svara

    Jag tycker att det här inlägget är väldigt bra som en grund. Må Allah belöna dig👍

    Enligt min tolkning skriver du på ett objektivt sätt, och precis som flera andra här har påpekat är utbildningsspektrumet väldigt stort. Alla kommer naturligtvis att tolka ditt inlägg utifrån sina egna perspektiv, men jag uppfattar det som att du lyfter fram vikten av utbildning.

  13. Yurgul 6 juni 2026 19:53 at 19:53 - Svara

    💯💯sluta aldrig blogga säger ja bara!

  14. Ny läsare🫶🏽 7 juni 2026 16:51 at 16:51 - Svara

    assalamu alaikum syster🌹 jag fick ditt inlägg skickat av systrar från en whatsapp grupp. Jag tar studenten iår och det du skriver fick mig att reflektera mer kring utbildning 🎓🥹du har en väldigt inspirerande blogg barakallahu fiki

    • Bint Dahabi 7 juni 2026 17:31 at 17:31 - Svara

      Wa ’alaykis salaam gullis! 🦋

      Men alltså 😭 GRATTIS till studenten hörru! 🎓 Jag hoppas inte att mitt inlägg fick dig att tänka att du ska välja eller välja bort något på grund av mig, utan snarare att du vågar reflektera över vad DU faktiskt vill med DITT liv.

      Må Allah välsigna dig och ge dig framgång i det som är bäst för dig. And shoutout till chäjorna i WhatsApp som fortsätter skicka runt mina blogginlägg haha. Hälsa från moi! 💋🫶🏻

  15. Cassandra 14 juni 2026 13:22 at 13:22 - Svara

    Är sen på bollen och har så många tankar men ska förkorta… Först och främst Barakallahu feeki för dina sunda tankar och att du delar med dig av dem! Tycker det pratas alldeles för lite om detta ämne.

    Vi bor i ett av världens bästa länder när det kommer till välfärd. Vi kan få flera tusen i månaden gratis för att plugga!! Vi kan plugga program, kurser, på plats, distans, heltid/halvtid/kvarstid. Alltså så många möjligheter Allahumma Barik, varför inte ta denna välsignade möjlighet?

    Om något händer och man behöver jobba, så hjälper utbildningen mer än inget alls. Ja, Allah Azzawajal fördröjer oss oavsett, och ja, Allah Azzawajal underlättar alltid. Men det betyder inte att man inte ska göra nånting. Om man blir arbetslös så sitter man inte bara och rullar tummarna och säger Allah försörjer mig, man gör sitt yttersta för att ändra på stationen och Allah Azzawajal gör resten. Samma sak om ens man blir sjuk eller något, må Allah Azzawajal bevara oss alla, så hellre att man har en utbildning ifall att det behövs även om man inte jobbar i nuläget.

    All kunskap leder till Allah Azzawajal. Vare sig det är om kosmos, celler, psykologi etc, allt kan ge belöning med rätt intention och allt kan gynna både en själv och andra med rätt sätt. Kunskap är makt. Okunskap är inte makt. Man behöver inte vara professor eller jobba bara för att man utbildar sig, men det lönar sig i längden.

    Män som vill ha en outbildad fru eller begränsar möjligheterna till utbildning medvetet ska man akta sig för. Kunskap är stort rekommenderat i islam och att lära sig om människor och den skapelse vi lever i är inget att förakta, snarare att beundra. Det är viktigt för sin egen skull och hälsa, samt för sin familj och samhället att man inte är okunnig och bara accepterar saker fast det kan vara fel.

    Slutligen, även om många av oss gifter oss och blir mammor betyder inte det att vi inte kan/ska utbilda oss. Man kan göra det innan, under tiden, efter barnen blivit lite större osv. Allt har i
    Sin tid och man behöver ej stressa, men möjligheterna finns, bara man ser dem.

    • Bint Dahabi 14 juni 2026 21:39 at 21:39 - Svara

      Nä, tack ska DU ha för att du bjussade på dina tankar kring ämnet. 💘 barakallahu fiki!

      Och hjärtat, du behöver aldrig korta ner dig här inne. Vill du skriva en roman så skriver du en roman. 😉💅🏻

  16. Cassandra 14 juni 2026 13:26 at 13:26 - Svara

    Och bara lägga till att ingen har sagt att man måste välja mellan islamisk och världslig kunskap. Båda är viktiga på olika sätt. Alla kan inte bli sheikhs och alla kan inte bli professorer osv, men alla kan utbilda sig inom något