Nu i veckan red jag tillsammans med två bruttor i närområdet. Jätte schyssta tjejer. Är verkligen så glad att jag stötte på de när jag var ute och gick dagen innan vi träffades. Yehaaaw!

1. SLUTA KVÄV DIG SJÄLV
I flera år undvek jag vissa aktiviteter i livet för att jag trodde att det var så man ”ska” leva som praktiserande muslim. Spoiler: I had obviously DEAD wrong..? Det kunde handla om små små ting i vardagen. Asså, det är verkligen så skrattretande nu när jag bara tänker på det. Jag kunde liksom låta bli att ta på mig en varm jacka en kall och blåsig vinterdag trots att det var trettio minus ute. TRETTIO. Jag undvek skidåkning för att jag inte ville att kåpan (jilbab) skulle sitta tajt mot kroppen av all vind. Jag undvek gymmet trots att jag bokstavligen älskar att träna – bara för att det spelades musik i lokalen. Som om öronproppar inte ens existerade. Asså vad var det för fel på mig?
Men rätt som det var klev jag ur den där sekten. Eller den där fyrkantiga boxen som jag brukar kalla det. Väldigt tacksam över det. Men, det får mig också att inse att det fortfarande (tyvärr) finns kvinnor som ännu inte har tagit sig ur. Eller de vill snarare inte. Som fortfarande sitter där, instängda i sina lägenheter, och kväver sig själva. *Booo 👎🏻 Vissa har jag fortfarande kontakt med (förstår dock inte hur jag pallar hålla ihop det), och andra har jag aktivt och medvetet tagit avstånd ifrån! Jag har rensat så många kontakter från min kontaktlista och lyckats ersätta dem med nya vänner. Jajamän. JAG HAR SKAFFAT NYA VÄNNER. Haha låter super fånigt men det är sant. Jag är dock inte klar med rensningen…


2. BYGG DIG SJÄLV FÖRST INNAN DU GIFTER DIG
Jag såg en video idag som var bangers (den satte ord på något jag själv tänkt på länge). I videon talade en snubbe om att många han dejtar (muslimska kvinnor) inte riktigt verkar ha ett eget liv. *host, typ mig för sex år sedan…
Varför har vissa normaliserat idén att en relation ska ge oss en identitet, istället för att vi går in i den med en redan? Han lyfter något viktigt: att ha passioner, intressen och en egen riktning INNAN man ens tänker på att bygga något med någon annan. Han menar att en relation inte ska vara platsen där du hittar dig själv – den ska vara platsen där två redan HELA personer möts och bygger något större. Och ärligt talat? Jag håller SÅ med. Det handlar inte om att vara “miss perfect” – det handlar om att ha en egen grund. Och jag ser tyvärr det här hos vissa kvinnor: de gifter sig med tanken av att bli räddade, omplåstrade och helade. Tänk då hur konstigt det måste kännas för en man som plötsligt förväntas vara coach istället för husband… visst, en man ska föra trygghet och säkerhet i en relation (det köper jag!) men inte heller ska han behöva bära HELA DIN identitet, like what the fudge? Vägledning är en sak, men att forma någon annans identitet är något helt annat. I mean, jag kan se på min pappa hur mycket han uppskattar att min mamma redan lever livet (med eller utan honom när han är på resa), redan brinner för något, redan har en energi som matchar och/eller förstärker min pappas. Fy vad tråkigt ifall min pappa förväntades ta med min mamma på alla HANS intressen om hon skulle vara ett tomt ark.
Nej hörni, jag är så tacksam över att jag klivit ur det tankesättet, and I wish that for ALL my ladies tbh. Men det är svårt å växa när man fortfarande umgås med ”bebeks” (svenskt slangord för någon som är naiv och oerfaren) som lever i en fyrkantig box, som inte ser sitt värde som kvinna och där allt (precis allt) bara är ”halal” eller ”haram” utan något mellanting och sunt förnuft.


Denna blogg riktar sig enbart till kvinnor som målgrupp.
Så så viktigt inlägg! Så bra att du pratar öppet om detta. Det är en verkligheten att många slutar med alla sina intressen så fort de blir praktiserande och helt tappar bort sig själva. Hittar inte sig själva förrän de gifter sig och skiljer sig.
Exakt det här! 👏🏻 Jag har sett det så många gånger… och det är därför jag tycker det är så viktigt att vi pratar om det. 🫶🏻
Gwooooooorl you went all the way THERE 😙
Religionen är enkel, vi försvårar den som bara den. Men – om man är nöjd att leva på så vis så by all means – if u like it, i love it. FOR YOU.
Haha yuuuuh, you know I had to 😘 Precis så! If that life truly fulfills you, I respect it. But a lot of people aren’t even asking themselves that question… 👀
Subhan Allah, finner det mycket märkligt då vår religion uppmuntrar till att vi ska vara starka och Allah älskar den troende som är stark både i själ och fysik. Om vi inte rör på oss och mår bra i kroppen, hur ska vi då ha energin att dyrka Allah? Allhamdulillah, älskar att vara fysisk aktiv som en muslimsk kvinna. Sedan absolut att man får anpassa sin träning lite så att man slipper kompromissa med sin plikt om hijab. Här jag bor har vi kvinnosim, fitness 24/7 har kvinnoavdelning. Att röra på sig och springa i skogen och i naturen i rätt klädsel är mer än välkommet. Rida och köra sport är också super trevligt. Jag förstår att vissa miljöer gör det svårare att ha rätt klädsel, men då går det att kompromissa och välja något annat som också är superbra för ens kropp och själ. Allhamdulillah.
♥️ Vår religion uppmuntrar faktiskt till styrka – både i kropp och själ. Det jag försöker komma åt är mer när det tippar över åt andra hållet, där rädsla eller begränsningar gör att man helt tappar bort sig själv… men precis som du säger: det finns så många sätt att leva! TACK FINA!
On top! 💯 Tack för att du lyfter detta 🫶
😙💅🏻 självklart!
Assalamu alaykum 🤍
I don’t know if I agree with your first point entirely – yes, you shouldn’t give up everything just because you started practicing but on the other hand exposing yourself to certain people and environments can actually shrink your iman. It’s definitely not a black and white situation and you always need to listen to your heart and gut (:
🫶🏻 wa ‘alaykis salaam!
But that’s exactly my point – so where are we not on the same page? I’m not out here saying bars and nude beaches are the standard either..
Ah okay I’m glad we cleared that up and are on the same page! 🫶🏼
I’m reading your blog in English and maybe something got lost in translation.
🥰 you’re fine!
PREACH gyaaaaal sluta ha tråkiga liv de kan ni ha när ni är 65 bast kärringar inte nu 👀
😆🤏🏻🤏🏻🤏🏻
GO OFF SISSSSSSSS🤏🏾🤏🏾🤏🏾🤏🏾
😘❤️🔥❤️🔥